Električni automobili - da ili ne, pitanje je sad.
Da li uopšte posedujete svest o ekologiji... o prirodi... o tome da ne živimo sami na ovoj planeti, da ne treba samo nama da bude dobro. I da ako je ostalima loše, to ne znači da je i nama dobro. Možda delimično možda ponekad.
Od 60-ih godina, pa na vamo, sve više jačaju raznieko pokreti, koji se bore za smanjenje zagađenosti, očuvanje šuma, prirode... Za smanjenje potrošnje fosilnih goriva koja važe za veoma velike zagađivače. Tu upadaju, i savršeno se uklapaju novi/stari vidovi pogona (tj goriva) za automobile i još neka druga vozila. U poslednje vreme se dosta razvijaju hibridni automobili, ali nadolaze i čisto električna vozila.
Nekad su to zanimljiva prevozna sredstva, kao što je na primer Segway, a nekad jako dobro odrađena vozila marke Tesla (Tesla motors).
Kako dobro napreduje razvoj, trebali bi da budemo oduševljeni, srećni, zadovoljni. Sve je super. Umesto fosilnih goriva koristimo električnu energiju, koja ne zagađuje. Koja se lako dobija, obnovljiva je, postoje sve bolje baterije. Električni motori iskoriste jako veliki procenat energije koja im se da, čak i do 90%. Čisto za poređenje, motori sa unutrašnjim sagovanjem imaju efikasnost 10-30% (zavisi kako se posmatra i zavisi kako koji motor). Sve ostalo se gubi. A to su ogromni globalni gubici energije.
I ovo zvuči tako idilično i super... Ali... Na žalost uvek ima neko ali. U ovom slučaju to je izvor te električne energije potrebne za kola. Neki su jako neefikasni, neki strašno zagađuju, neki su jako skupi.
1) Hidro elektrane. Super fora, čista energija, obnovljiva energija... ekološka i zelena. A da li je zaista tako? Katastrofalan uticaj na lokalni živi svet. Đerdap je na primer, istrebio skoro sve (ako ne i sve) vrste jesetri koje su se mrestile u Dunavu. A bilo je vrsta koje su teške i preko 1000kg. U nekim krajevima planete dolazi do povećanja temperature, i samim tim će da se smanji nivo reka i jezera i količina tekuće vode.To znači da ova energija baš i nije obnovljiva. A nije ni ekološka. Efikasnost je i do 85%. A i vode nema baš dovoljno uvek...
2) Termoelektrane: Mislim da su one primer zagađivača. Ali jako bitno, mogu da se naprave bilo gde. Tamo gde nema vode, vetra, sunca... I da naponem, otpad iz termoelektrana je često nisko radioaktivan... Efikasnost im je oko 30-40%
3) Solarne elektrane. Svetski rekord efikasnosti je oko 40%, i to sa jako dobrim koncentratorima. Obično je oko 15%, tako da je ta energija jako skupa, i zahteva velike subvencije. Zbog niske efikasnosti, pogodna je samo za male sisteme, pogotovo za grejanje vode. Velike solarne elektrane zauzimaju jako veliki prostor i imaju jako veliki negativan uticaj na lokalnu klimu. Tako da nisu bas prirasle prirodi za srce. Rade samo danju, ali je izvor energije jako dugovečan. Barem se svi nadamo tome
4) Vetrenjače - takođe veliki sistemi menjaju lokalnu klimu, a ako bi pravili baš gigantske sisteme, promenili bi tok i inteziter vetra, i samim tim bi došlo do velikih gubitaka, i jako velikog negativnog uticaja na prirodu. Efikasnost oko 40%.
i tako dalje i tako dalje. Nema potrebe da navodim sve sisteme. U svakom slučaju ako ne bude ništa sa termonuklarnim elektranama, crno nam se piše. Upotreba električnih vozila će drastično da poveća zahteve za električnom energijom, koju ili nećemo moći da proizvedemo ili ćemo da uništimo prirodu, samo ovaj put na malo drugačiji način.
I na kraju, opet se sve svede na onu čuvenu: ko uzme kajaće se, ko ne uzme kajaće se. Sta god da se desi, biće loše ba globalnom planu.
Možda će nam bude bolje, onog momenta kad čovečanstvo (ali celo), shvati da je čovečanstvo bitno. A ne jedinka. Jedinka dođe i ode... A ljudska rasa je ta koja treba da živi i dalje.
podrzavam te skroz :p
svima nam treba vise struje
Autor pajaja — 15 Dec 2009, 01:49
Dokle god jedan mali sloj ljudi (onih koji gospodare ovim svetom) ima koristi od nafte - ni najgenijalnija otkrica nece ugledati svetlo dana!
Odavno su poznati cisti, jeftini i neiscrpni izvori energije, ali svi oni imaju jedan veliki minus: NE PROIZVODE PROFIT i zato su ili unisteni ili cuce na dnu debelih sefova...
Autor rene1 — 15 Dec 2009, 02:23
Pogledaj ovo
http://www.ted.com/talks/shai_agassi_on_electric_cars.html
i ovo
www.betterplace.com , pa da mozemo da nastavimo diskusiju :)
Autor Nikola Denić — 15 Dec 2009, 06:11
Prica o motorima sa unutrasnjim sagorevanjem tj da im je efikasnost SAMO 10-30% je cista glupost odnosno mesanje pojmova. Kada bi se ti isti motori gledali sa stanovista enegetske eksergije videli bi da je njihov stepen korisnosti mnogo visi, cak i do 90% sto je gotovo i maksimum koji se postize. (jos malo pa smo dostigli vrhunac sa motorima).
Sto se pobrojanih proizvodjaca elektricne energije tice totalno tacno.
Zato glasam za nuklearke. ps. ako neko kaze da nisu bezbedne neka pogleda Francusku koja gotovo 80% el. energije dobija upravo iz nuklearki.
Autor Spartak — 15 Dec 2009, 20:06
10-30%, kod motora sa unustrasnjim sagorevanjem, se odnosi na energiju koja se prenese na pogonski sistem
Autor flylord — 17 Dec 2009, 00:10